الکتروباس‌

در سراسر جهان، تقریبا ۵۰هزار اتوبوس برقی در سال ۲۰۲۳ فروخته شد که معادل ۳درصد از کل فروش اتوبوس است

در سال‌های اخیر توسعه پیشرانه‌های الکتریکی در تمامی بخش‌های خودروسازی سراسر جهان، سرعت بسیاری به خود گرفته و تقریبا تمامی پیش‌بینی‌های انجام‌شده در این بخش‌ها و ازسوی سایت‌ها و مراکز مختلف حاکی از آن است که این پیشرانه‌ها در آینده نزدیک و دور، با محبوبیت‌ روزافزونی همراه خواهند شد و بخش بزرگی از بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص خواهند داد.

تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال جاری میلادی بازار خودروهای الکتریکی رشد درآمدی بیشتری داشته باشد و به رقم ۷۸۶.۲ برسد. در این میان اتوبوس‌ها نیز با محبوبیت‌ بسیاری همراه هستند.

چراکه در بسیاری از نقاط پرتردد دنیا، سهم آلایندگی اتوبوس‌های دیزلی بسیار بالاست و حالا جایگزینی مدل‌های دیزلی با محصولات پاک و برخوردار از پیشرانه‌های الکتریکی، توجه بسیاری از دولت‌ها را به خود جلب کرده و کشورهای پیشرفته درخصوص به‌کارگیری این خودروها در سال‌های آینده برنامه‌ریزی‌های بسیاری را انجام داده‌اند.

سهم ۳درصدی اتوبوس‌های برقی از بازار جهانی

فروش اتوبوس‌های برقی که شامل تمام اتوبوس‌های سایزمتوسط و بزرگ می‌شود، بسیار جلوتر از سایر بخش‌های خودروهای الکتریکی است. چند کشور اروپایی مانند بلژیک، نروژ و سوئیس و در آسیا نیز چین به سهم فروش بالای ۵۰درصد از این خودروها در سال ۲۰۲۳ دست یافتند.

براساس آمارهای منتشرشده بیش از یک‌پنجم فروش اتوبوس برقی در کانادا، شیلی و فنلاند، هلند، لهستان، پرتغال و سوئد اتفاق افتاده است. در سراسر جهان، تقریبا ۵۰هزار اتوبوس برقی در سال ۲۰۲۳ فروخته شد که معادل ۳ درصد از کل فروش اتوبوس است.

تسلط چین بر بازار جهانی الکتروباس‌ها به‌رغم کاهش تقاضای داخلی

در کنار پتانسیل بالا برای الکتریکی‌سازی اتوبوس‌های شهری، توسعه‌های زیرساختی نیز می‌تواند از تسریع توسعه این خودروها حمایت کند. محبوبیت اتوبوس‌های برقی از سال۲۰۲۰ در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۳، تقریبا ۵۰هزار اتوبوس برقی در سطح جهان فروخته شد که موجودی جهانی را به بیش از ۶۳۵هزار دستگاه رساند. چین قبلا بر این بازار تسلط داشت و همچنان صادرکننده اصلی به کشورهای آمریکای‌لاتین، آمریکای‌شمالی و اروپاست.

حمایت اولیه دولت‌ چین و سیاست‌های این کشور برای الکتریکی‌سازی حمل‌ونقل عمومی و در دسترس بودن اتوبوس‌های برقی تولید داخل، همراه با مشوق‌ها، به این معنی بود که چین در فروش اتوبوس‌های برقی پیشروی اولیه و قابل‌توجهی را به دست آورده است.

در سال ۲۰۲۰، چین مسئول حدود ۹۰درصد فروش اتوبوس برقی در سراسر جهان بود. در سال ۲۰۲۳، این میزان به حدود ۶۰ درصد کاهش یافت که عمدتا به دلیل کاهش تقاضای داخلی برای اتوبوس‌های برقی و تا حدودی افزایش فروش در سایر مناطق بود.

به‌رغم کاهش پیشروی چین در فروش جهانی، تولیدکنندگان چینی همچنان به صادرات حجم زیادی از اتوبوس‌های برقی ادامه می‌دهند که بیش‌از ۸۵درصد این اتوبوس‌های شهری برقی در آمریکا مستقر هستند. آن‌ها همچنین سهم بازار خود در اتحادیه اروپا را از ۱۰درصد از فروش اتوبوس در سال ۲۰۱۷ به ۳۰درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش دادند که توسط شرکت‌هایی مانند Yutong و BYD هدایت می‌شود.

دستیابی گام‌به‌گام اروپا به هدف ناوگان اتوبوس‌رانی ۱۰۰درصد الکتریکی

اتوبوس‌های شهری، به‌ویژه به دلیل الگوهای رانندگی نسبتا ثابت و مسافت‌های کمتری که روزانه در مقایسه با مدل‌های برون‌شهری طی می‌کنند، رشد فروش بیشتری را تجربه کرده‌اند.

در اتحادیه اروپا، اتوبوس‌های الکتریکی باتری‌دار در سال ۲۰۲۳ به سهم فروش ۴۳درصدی در میان اتوبوس‌های شهری رسیدند که نشان‌دهنده پیشرفت واضح به سمت هدف پیشنهادی ۱۰۰ درصدی فروش اتوبوس‌های شهری تا سال ۲۰۳۵ و دستیابی به ناوگان بدون آلایندگی است. با این‌حال، در این مدت سهم اتوبوس‌های الکتریکی از بازار اروپا تنها یک درصد بود، اما جذب و خرید این اتوبوس‌ها همچنان در حال افزایش است.

توسعه به‌کارگیری الکتروباس‌ها در بازارهای نوظهور و در حال توسعه

پیشرفت‌های دلگرم‌کننده‌ای نیز در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه در زمینه به‌کارگیری از اتوبوس‌های الکتریکی وجود داشته؛ جایی که تمرکز بر مزایای مشترک اتوبوس‌های برقی مانند کاهش آلودگی هوا و دسترسی بیشتر به حمل‌ونقل عمومی باعث افزایش جذب این خودروها شده است. این امر با در دسترس بودن گسترده اتوبوس‌های برقی در بازارهای رقابتی سرعت بیشتری به خود گرفته است. شهرهای سراسر آمریکای لاتین مانند بوگوتا و سانتیاگو، تا امروز نزدیک به ۶۵۰۰ اتوبوس برقی مستقر کرده‌اند.

شرکت BasiGo، بزرگ‌ترین تولیدکننده اتوبوس برقی در آفریقا، دارای ۳۵۰ دفتر سفارش است که تقریبا ۲درصد از فروش اتوبوس‌های برقی را خارج از چین در سال ۲۰۲۳ در اختیار گرفته و قصد دارد ۱۰۰۰ اتوبوس برقی دیگر را در کنیا و ۲۰۰ اتوبوس در رواندا در آینده به فروش برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =